Zajęcia z kodowania i programowania
Zajęcia z kodowania i programowania w naszej szkole mają charakter innowacji pedagogicznej i opierają się głównie na Ogólnopolskim Programie: „Uczymy Dzieci Programować” autorstwa Anny Świć oraz elementach pedagogiki zabawy Froebla. Uczenie programowania, to nie tyle przekazywanie umiejętności czysto technicznych, ile dbanie o wartościowy rozwój uczniów na miarę ich możliwości.
„Kodowanie i programowanie na dywanie”, to zajęcia , które nie tylko mają formę pozalekcyjną, ale ich elementy są wykorzystywane na lekcjach matematyki i muzyki.
Wyżej wspomniane zajęcia mają na celu:
- odpowiedzialne wprowadzanie uczniów w świat programowania, świadome, czynne i twórcze korzystanie z nowoczesnych technologii,
- zapewnienie uczniom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie i rozwijanie ich ciekawości, zainteresowań,
- rozwijanie kompetencji społecznych, kształcenie umiejętności pracy zespołowej i projektowej,
- rozwijanie logicznego, analitycznego, przyczynowo-skutkowego myślenia, planowania, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności,
- wspomaganie funkcji poznawczych poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
- wspieranie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i postępowania zgodnie z instrukcją,
- ćwiczenie orientacji w kierunkach i schemacie własnego ciała,
- kształtowanie potrzeby eksperymentowania i stawiania pytań,
- rozwijanie umiejętności matematycznych i informatycznych,
- uczenie cierpliwości, logiki i strategii działania,
- motywacja do dalszej nauki.
Zajęcia z kodowania i programowania rozwijają myślenie, wyobraźnię, kreatywność, pomysłowość. Uczą świadomego korzystania z technologii, umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce, współpracy w zespole. Pozwalają zrozumieć otaczający świat i zachodzące w nim zmiany. Dzieci stopniowo od kodowania offline z wykorzystaniem różnych gier, kart pracy, maty z kolorowymi krążkami i kubeczkami, przechodzą do programowania online z wykorzystaniem ozobotów, robotów i technologii komputerowej. W ten sposób uczą się planować, podejmować decyzje, oceniać możliwości i konsekwentnie realizować określone działania.